4. Nikdo se nemůže divit, že jsem přerušil vlastní historický výklad a že se o této záležitosti vyjadřuji okázalejším a zaujatějším způsobem. /2/ Někdo mně snad bude vytýkat, že píši s přílišným rozhorlením a že mou povinností by spíše bylo prohřešky Řeků zastírat. /3/ Já však soudím, že člověk, který má strach a bojí se otevřeně vyslovit své mínění, nemůže být rozumnými lidmi považován za upřímného přítele /4/ ani za dobrého občana, když opustí pravdu z obavy, že by se mohl některých osob dotknout. /5/ A u autora obecných dějin je zcela nepřijatelné, aby dával přednost něčemu jinému než pravdě. /6/ Jelikož historický výklad bude číst více lidí a zůstane tu delší dobu než příležitostná vyjádření, je autor tím spíše povinen se především přidržovat pravdy a čtenáři by měli tuto jeho zásadu přijímat s uznáním. /7/ Sluší se, aby v nebezpečných dobách Řekové Řekům všemožným způsobem pomáhali, a to jak přímou podporou, tak zastíráním chyb, aby odvrátili hněv těch, kdo jsou u moci, a já jsem to v té době skutečně dělal. /8/ Písemný záznam událostí určený pro budoucnost se však musí oprostit od veškerého klamu, jelikož čtenáři nemají být v současné době utěšováni, nýbrž do jejich myslí je třeba vštípit poučení, aby se již nikdy nedopustili stejných omylů./9/ To jsem chtěl o této věci poznamenat.
5. Jsem si vědom toho, že někteří lidé budou tomuto dílu vytýkat, že můj výklad událostí je nesouvislý a rozptýlený. /2/ Když se například začnu zabývat obléháním Kartága a pak svůj výklad náhle přeruším a přejdu k událostem v Řecku a pak opět v Makedonii, v Sýrii a v jiných zemích, /3/ hloubaví čtenáři by chtěli mít souvislý výklad, v němž by se dozvěděli, jak jednotlivá záležitost skončila. Tak by, podle jejich mínění, mohli celou událost lépe pochopit a měli by z toho větší užitek. /4/ Já s tím však nesouhlasím a na důkaz svého tvrzení uvádím samotnou přírodu. Ta také nesetrvává stále u jednoho smyslu, nýbrž dává přednost změně a po jisté době a oddechu se ráda opět vrací. /5/ Co mám na mysli je možno vysvětlit především na sluchu, kde při zpěvu nebo při přednášení projevu se nesetrvává na stále stejném rytmu. /6/ Působivý je právě proměnlivý styl a vůbec všechno, co je rozptýlené a poznamenané náhlým a častým střídáním. /7/ Podobně tomu je i s chutí. Nevyhovuje jí pojídat neustále nejvybranější pokrmy, nýbrž záhy se jich přesytí, touží po změně a před těmi vybranými pokrmy dává často přednost prosté stravě jen proto, že je jiná. /8/ A právě tak si počíná zrak. Je téměř nemožné neustále sledovat jeden předmět, nýbrž lze jej zachytit jen rozmanitým a proměnlivým pozorováním. /9/ Zejména to však platí pro rozum. Ti, kdo jej hodně namáhají, si potřebují oddechnout střídáním předmětů, na něž upínají svou pozornost.
6. A myslím si, že ti nejmoudřejší z dřívějších historiků se právě proto uchylovali k mytickým odbočkám nebo k různým historkám a někteří i k rozličným událostem, při nichž přecházeli z jednoho místa v Řecku do druhého a zaznamenávali i dění v jiných zemích. /2/ Při výkladu o Thessalii a o činech Alexandra z Fer přecházejí k expanzi Lakedaimomamů na Peloponésu nebo k výbojům Athéňanů a pak přejdou do Makedonie nebo do Ilýrie, a když nás takto pobavili, vyprávějí o Ífikratově výpravě do Egypta a o nezákonném jednání Klearcha v Pontu. /3/ Z toho vysvítá, že když si tito historici takto počínali, dělali to nepravidelně, kdežto já tak postupuji pravidelně. /4/ Oni totiž zaznamenali, jak ilyrský král Bardyllis a thrácký král Kersopleptés získali svou moc, nepodali však další údaje a ani po delší době se k tomuto předmětu nevrátili, nýbrž uvedli to jen jako jakousi vložku a pak pokračovali ve svém původním výkladu. /5/ Já však pojednávám o nejvýznamnějších částech světa, o tom, co se v nich odehrálo, používám stále stejný postup svého výkladu a uvádím vždy, k jakým událostem současně v průběhu jednoho roku všude došlo. /6/ Hloubaví čtenáři mají tak možnost vrátit se k určitému tématu na místo, kde jsem výklad o něm přerušil, takže pro ty, kdo hledají poučení, není nic vynecháno ani opomenuto. To je vše, co jsem chtěl o této věci poznamenat.